Rovaniemi-Ivalo - Reisverslag uit Ivalo, Finland van Sjaak & Jolanda Geest - WaarBenJij.nu Rovaniemi-Ivalo - Reisverslag uit Ivalo, Finland van Sjaak & Jolanda Geest - WaarBenJij.nu

Rovaniemi-Ivalo

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Sjaak & Jolanda

10 Mei 2015 | Finland, Ivalo

Rovaniemie
De dag begon met regen en dat heeft het ook bijna de hele dag gedaan. Na eerst een stuk van de snelweg te hebben gereden zijn we op een gegeven moment toch weer de toeristische route gaan e doen en dat was wederom een hele goede keus. We reden parallel aan de Kemijokie rivier. De kemijokie rivier in de Finse regio Lapland is met zijn 550 km de langste rivier van Finland. De kemijokie begint in Savukoski waar drie rivieren samenvloeien. In de rivier zijn verschillende stuwen aangebracht en deze wekken elektriciteit op, het water komt met geweld door de schuiven dat is echt heel spectaculair. Ondanks de regen hebben we evengoed heel mooi gereden vandaag.
Voor het avondeten nog even het stadje verkend en langs de rivier gewandeld deze komt echt met geweld voorbij gestroomd met de ijsschotsen er nog in, we komen steeds noordelijker en er ligt hier ook nog sneeuw hier een daar terwijl de temperatuur best redelijk is, we hebben het nog niet koud gehad en slapen zelfs met raam open. Je kan ook merken dat de zon later ondergaat en eerder op komt want het werd niet helemaal donker en toen ik vanmorgen of 4 uur op was stond de zon al aan de hemel.
Ivalo
Vanmorgen weer fris en fruitig een wandeling gemaakt langs de rivier, de zon scheen uitbundig en het is de hele dag lekker weer geweest. En ja als je in de buurt bent dan moet je toch zeker op bezoek bij de kerstman en dat hebben we dus ook gedaan vandaag. Santa Claus village ligt op de pool cirkel en we hadden mazzel hij was thuis dus zijn we gezellig met hem op de foto gegaan en hebben we nog even rondgekeken in het dorp waar de pool cirkel dwars doorheen loopt.
Ik blijf in herhaling vallen als ik zeg dat het weer verschrikkelijk mooi rijden was, Finland is echt de moeite van het bezoeken waard en hoe noordelijker we komen hoe mooier het wordt, met sneeuw en ijs bedekte meren en snel stromende beken van smeltwater, we raken niet uitgekeken. De omgeving werd ook steeds bergachtiger en we hebben ze eindelijk gezien vandaag, niet op een bord of opgezet zoals in het Santa dorp, maar in het echt en in het wild haha rendieren en ook wel best dichtbij het gebied waar we doorheen reden staat er ook om bekend hier. We zijn ook nog even door het goudzoekers dorpje gegaan maar het is nog erg vroeg in het seizoen dus niet alles is al open.
We hebben vandaag weer zo’n kleine 300 km gereden met mooi weer en op een hele mooie plek aan een meer dat nog deels bevroren was lekker koffie gedronken en van het zonnetje genoten.
Ik denk dat we vanavond maar eens de lokale specialiteit (rendier) gaan eten.
Groeten Sjaak en Jolanda

• 11 Mei 2015 - 15:34

Pien Hanou:

Leuk allemaal hoor en bij de Kesseman op skoot...wie wil dat NIET??? Hebbie m je wensje int oor gefluisterd?
    En je hebt hem voor de securigheid zeker maar niet verteld dat je vanavond Rudolph op gaat eten he??/ Moet ie zelfs zn rode neus opzetten met Kerst!