Trondheim-Sveggvika - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Sjaak & Jolanda Geest - WaarBenJij.nu Trondheim-Sveggvika - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Sjaak & Jolanda Geest - WaarBenJij.nu

Trondheim-Sveggvika

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Sjaak & Jolanda

23 Mei 2015 | Noorwegen, Lillehammer

Trondheim
We zitten in het airport hotel van Radisson zo’n 30 km buiten de stad maar omdat we hier 2 dagen zijn is dat geen probleem dus hup in de auto en richting Trondheim. De stad is gelegen aan het Trondheimfjord waar de rivier Nidelva in uitmondt, deze rivier loopt door de stad en hier staan ook die oude pakhuizen die je altijd op de brochures over Noorwegen ziet staan en achter die pakhuizen zit ook weer een oude wijk.
We zijn eerst naar de Nidaros kathedraal geweest deze is gebouwd in 1070 en is de oudste gotische kathedraal in Noorwegen echt een plaatje om te zien we zijn er niet naar binnen gegaan want het was mooi weer en we wilde ook nog andere dingen bekijken en daarbij lag er in de haven het cruiseschip MS Rotterdam met aan boord 1400 mensen waarvan 1200 Nederlanders en die liepen daar allemaal op het plein hahaha dus zijn we verder gegaan. We kregen nog wel een tip van een Nederlandse mevrouw om over de oude Bakkebru omhoog (heeel steil) te gaan naar het Fort Kristiansten vanwaar je een fantastisch uitzicht hebt over de hele stad en de haven en omdat het mooi weer was konden we ook alles goed zien. Daarna nog wat door het oude centrum geslenterd om vervolgens aan het einde van de middag weer terug te keren naar ons hotel. Trondheim is echt een hele leuke stad en zeker de moeite van het bezoeken waard.
Sveggvika – Averoy
Regen, regen en nog een regen en we hadden ons zo verheugd op deze rit omdat het heel mooi is in die omgeving maar het ziet er toch anders uit als het regent. Evengoed heel mooi gereden en omdat we per ongeluk omgereden zijn kwamen we over een gigantische brug die als je aan komt rijden helemaal in een kronkel voor je ligt heel bijzonder. De omgeving is nu ook wel wat veranderd want we zijn echt aan de kust dus aan open zee. Onze Truus herkende het adres van ons hotel niet dus het was nog even spannend of we het wel konden vinden en dat is uiteindelijk gelukt maar het ligt echt in the middle of nowhere en het is echt een heel bijzondere locatie. Het is een guesthouse gesitueerd in een voormalige visfabriek. Het pand had al diverse bestemmingen gehad en nu was het een hotel helemaal in de steil van de visfabriek echt enig en een uitzicht….. echt jammer dat het weer zo slecht is maar we moeten het ermee doen. Omdat we geen zin hebben om weer in de auto te stappen om ergens te gaan eten wil Katherina voor ons koken. We hebben eerst nog even de omgeving verkend en daarna heerlijk gegeten om daarna op onze kamer van het uitzicht genoten.
Vanmorgen vroeg scheen eerst het zonnetje en toen was het uitzicht helemaal prachtig en we kregen nog een verrassing als toegift. Op de rotsen naast het hotel dat echt pal aan het water ligt met zijn palen in de zee, liepen otters te spelen en toen Sjaak ze ging fotograferen kwamen er 2 zeearenden aanvliegen en gingen ook op de rotsen zitten en op een gegeven ogenblik had die ene wat gevangen dus het was een prachtig gezicht. Als jullie ooit besluiten naar Noorwegen te gaan is deze plaats en hotel zeker een aanrader, we hadden nog wel willen blijven maar ja we moesten toch echt verder vandaag richting Lillehammer en het zou weer een lange dag worden dus om half tien vertrokken we, het weer werd steeds slechter en op een gegeven moment regende het pijpenstelen en reden we letterlijk door de wolken heen maar gelukkig naarmate de dag vorderde en we de fjorden achter ons lieten kwam het zonnetje weer tevoorschijn. We konden echt merken dat we nu landinwaarts reden wat het landschap veranderde echt in hele groene bergen en dalen echt prachtig al die verschillende kleuren groen tegen de berghellingen en daartussen in de dalen de groene weilanden met een rivier die erdoorheen slingert. We hebben geprobeerd het vast te leggen maar wat je ziet krijg je nooit gevangen in een foto of film. Na een rit van 6 uur zijn we aangekomen in Lillehammer waar in 1994 de Olympische Winterspelen plaatsvonden.
Groetjes Sjaak en Jolanda

• 24 Mei 2015 - 11:05

Albert En Saskia:

Hoi Jolanda en Sjaak, wat een verhalen en mooie foto's, jullie zijn zeker aan het genieten. Heel veel plezier nog en groetjes vanuit Wormer, Albert en Saskia

• 24 Mei 2015 - 21:35

Cees En Tineke:

Hoi Sjaak en Jolanda.

Even reageren hoor het is hier 21.29.Het was mooi weer en hebben 60 km gefietst.Mooi weer maar nu is het miezerig het mottert.Jullie gaan nu Noorwegen weer indalen maar het blijft mooi uit jullie verslag.
    De otter foto's en de andere prachtig.Nu het zal tot de boot wisselend maar mooi blijven.De rugzak met scandinavië zal vele herinneringingen voor jullie bewaren.En een geweldige levenservaring.
    Geniet de laatse week we blijven meeleven met jullie.
    Groetjes van twee zere zitvlakken van vandaag maar het was heerlijk.
    C+T.

• 24 Mei 2015 - 21:52

Buuf:

Wat een fantastische reis beleven jullie. En van genieten krijg je natuurlijk nooit genoeg. Maar ook; wat veel belevenissen in een maand! Geniet vooral lekker verder buurtjes.

• 24 Mei 2015 - 23:45

Pien Hanou:

Tjeetjemekreeeetje, wat een moois zien jullie. Hier waren we vandaag in Jisp met práchtig weer...Ook leuk..;)