Lillehammer-Oslo-Gothenborg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Sjaak & Jolanda Geest - WaarBenJij.nu Lillehammer-Oslo-Gothenborg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Sjaak & Jolanda Geest - WaarBenJij.nu

Lillehammer-Oslo-Gothenborg

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Sjaak & Jolanda

25 Mei 2015 | Zweden, Gotenburg

Vervolg Lillehammer
Omdat het weer nog zo mooi was en het meisje van de receptie tegen ons zei dat je zo’n mooi uitzicht had vanaf de skischans waar we op keken besloten we dit toch maar meteen te gaan doen. Ze had niets teveel gezegd het uitzicht over de Olympische Sportvelden – skischansen, ijshallen en soort atletiek baan – en natuurlijk Lillehammer zelf was echt adembenemend mooi en we konden lekker ver kijken omdat het zo helder was. Toen we weer in de afdaling gingen was hij daar opeens hoor, eindelijk een echte Moose, ik dacht nog even dat ie opgezet was maar nee hij bewoog en bleef ons rustig aan kijken, gelukkig maar want toen konden we hem op de foto zetten. Het was nog een jong dier want hij had nog geen gewei of een vrouwtje dan kan ook hahaha. De volgende ochtend gingen we naar Maihaugen. Maihaugen is een openluchtmuseum in de Noorse plaats Lillehammer, geopend in 1904. In Maihaugen is te zien hoe de mensen in de vallei Gudbrandsdalen leefden vanaf de middeleeuwen tot nu. Toen we daar aankwamen was het gesloten tenminste het binnenmuseum wat erbij zat maar gelukkig konden we wel de huisjes op het terrein bekijken dat was gewoon toegankelijk. Het was heel leuk om te zien dat alles zo goed bewaard is gebleven en hoe ze in die tijd de huizen bouwden.

Oslo
Gedurende de dag werd het weer steeds slechter en tegen de tijd dat we in Oslo aankwamen regende het pijpenstelen. We waren een beetje duf en hadden ook niet meer zo’n zin om nog wat te gaan ondernemen dus besloten we maar in het hotel te blijven. Op de 21ste verdieping zat de skybar en vandaar uit had je een mooi uitzicht over de stad en de haven, je zag ook in de verte nog net de eilandjes voor de kust liggen maar toen we vanmorgen wakker werden en het zonnetje scheen was het uitzicht natuurlijk veel beter. Na te hebben uit gecheckt zijn we toch nog maar een wandeling door de stad gaan maken om toch een indruk te krijgen van Oslo.

Gothenborg
Na de wandeling gingen we op weg naar Zweden, we besloten de E6 te nemen omdat we dan vandaag ook nog tijd zouden hebben om in Gothenborg rond te kijken. Het weer was prachtig dus op naar de grens waar we nog even wat tax terug gingen halen van de Noorse vesten die we gekocht hadden op de poolcirkel. Onderweg zagen we allemaal mensen langs de weg en op de viaducten staan en we vroegen ons af of dit de normale zondag bezigheid was of dat er wat anders aan de hand was hahaha het bleek dat er een of andere auto race te zijn, de Gumball 3000 die gestart is in Stockholm en daar vandaan naar Oslo, Kopenhagen, Amsterdam gaat, daar gaan ze op het vliegtuig naar Amerika om daar weer verder te gaan en te eindigen in Las Vegas. We hoorde bij de grens dat het best link is om te hard te rijden in Noorwegen want je bent zo je rijbewijs kwijt en dat ga je voor 30 dagen de bak in. Wij hebben ons natuurlijk keuring aan de snelheid gehouden ook omdat we graag ook nog wat van de omgeving willen zien.
We hebben weer een mooie rit gehad en eenmaal aangekomen in het hotel zijn we nadat we onze spullen op de kamer hebben gezet meteen de stad ingegaan. Je kunt echt genoeg bekijken in Gothenborg het is een mooie stad. Wij zijn, hoe kan het ook anders, naar de haven gelopen en onderweg hebben we onze ogen al uitgekeken er staan ook wel hele moderne gebouwen maar al het oude blijft toch het mooist om naar de kijken. Alhoewel we maar een klein stukje van de stad hebben gezien hebben we toch een leuke indruk gekregen.

Groetjes Sjaak en Jolanda

• 26 Mei 2015 - 10:37

Hanny En Timo:

Hoi Jolanda en Sjaak, wat een belevenissen maken jullie mee.
    En wat een mooie uitzichten en foto's geniet er nog even lekker van en een goede reis.
    Hanny en Timo