Kuopio-Oulu - Reisverslag uit Oulu, Finland van Sjaak & Jolanda Geest - WaarBenJij.nu Kuopio-Oulu - Reisverslag uit Oulu, Finland van Sjaak & Jolanda Geest - WaarBenJij.nu

Kuopio-Oulu

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Sjaak & Jolanda

08 Mei 2015 | Finland, Oulu

Kuopio

Allereerst wil ik even zeggen dat er zoveel aardige mensen op de wereld zijn, maakt niet uit waar je bent in Zweden of zoals nu in Finland we hebben al zoveel leuke gesprekken gehad soms kort en soms wat langer maar dat is toch ook wel heel leuk en geven weer dat extra randje aan een dag.
Gisteren hebben we niet zo lang hoeven rijden want het was een rit van ongeveer 400 km, de dag begon bewolkt en de temperatuur liep langzaam omhoog tot 19 graden en zelfs de zon piepte er af en toe doorheen. We zijn op een gegeven ogenblik van de snelweg afgegaan om meer de landelijke wegen op te zoeken.
Finland het land van 1.000 meren maar in werkelijkheid lees ik net zijn het er ongeveer 188.000, nou het is echt waar zo mooi, je rijd door de bossen van meestal dennenbomen maar ook veel berken afgewisseld door hele gekapte stukken en elke keer onverwachts rijdt je weer langs de oevers van grote en kleine meren. Truus probeerde ons elke keer weer naar de snelweg te krijgen maar wij vonden deze route over de kleinere wegen veel te mooi.
Kuopio is een van de acht grootste steden van Finland en het wordt omgeven door het meer Kallavesi dit is goed te zien boven op de uitkijktoren van Puijo het was alleen erg jammer dat het gisteren de hele dag regende dus het uitzicht was niet zo helder als we gewild hadden. We hebben wel net op tijd nog wat foto’s kunnen nemen voordat de mist op kwam zetten. Hier op de Puijo heuvel zijn ook de skispring schansen van Kuopio 5 in totaal van klein naar groot en als je er zo bij staat is het echt heel hoog, iets van 120 meter, hoor brrr ik hoef niet.
We hebben een leuk Italiaans restaurantje tegenover ons hotel en daar hebben we 2 avonden gegeten en erg gezellig gezeten. Toen we weg gingen gisteravond kregen we zelfs het telefoon nummer van de eigenaar voor het geval we hulp nodig zouden hebben hier in Finland, zo lief.

Oulu
We hebben vandaag weer mooie landschappen aan ons voorbij zien trekken vooral toen we de snelweg weer achter ons gelaten hadden. Het is de hele dag droog gebleven dat was wel weer lekker na die regen van gisteren.
Om een uur of 2 zijn we hier in Oulu aangekomen, Oulu is gelegen aan de monding van de rivier Oulukjoki aan de Botnische Golf. Onze hotelkamer kijkt ook uit op die rivier.
We zijn vanmiddag nog even een wandeling gaan maken door het centrum van de stad die voor zover wij konden zien nog niet helemaal klaar is voor het zomerseizoen. De rondvaart boten varen nog niet en op het marktplein staan nog maar een paar tenten – over het algemeen eten en drinken – wel staat er altijd een beeld van een politie agent die alles in de gaten houd.

• 08 Mei 2015 - 22:17

Pien Hanou:

Mooi he, die gesprekken met wie dan ook, waar dan ook ...heerlijk, idd een gouden randje aan je dag!
    Nu nog het zonnetje en dan is het helemaal mooi...XX

• 09 Mei 2015 - 10:01

Buuf :

Wat gezellig om op zaterdagochtend na het ontbijt de verslagen van jullie eerste week te lezen. Kunnen we lekker een beetje met jullie mee-genieten. Leuk geschreven Jolanda en wat een prachtige foto's!

• 09 Mei 2015 - 12:20

Saskia:

Hoi Jolanda en Sjaak, wat leuk dat de reis waar jullie het al veel over hebben gehad nu ook al van die mooie indrukken heeft. Leuke verslagen en mooie foto's. Veel plezier. Groetjes Albert en Saskia

• 09 Mei 2015 - 13:40

Hanny:

Hoi, hoi,

Wat genieten jullie lekker he? Het weer gaat ook vast nog goed komen, de maand is nog niet om!!!!!
    Leuk hoor om zo op de hoogte te blijven van jullie mooie reisverhalen.
    Groetjes en tot het volgende verslag

Timo en Hanny

• 09 Mei 2015 - 17:05

Cees En Tineke:

17.02 9-5-2015

Beste globetrotters,

Wat hebben jullie weer mooie foto's verstuurd een genot om te lezen en te kijken.
    Bij dat jullie zo genieten.In afwachting verblijven wij tot de het volgende verslag,

C+T.