Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Sjaak & Jolanda Geest - WaarBenJij.nu Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Sjaak & Jolanda Geest - WaarBenJij.nu

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Sjaak & Jolanda

27 Mei 2015 | Denemarken, Kopenhagen

Kopenhagen
Via de E6 waren we in no time in Kopenhagen, we zijn via de brug bij Malmo gegaan, dit is een gigantische brug die zo overgaat in een tunnel best bijzonder. Toen we in ons hotel aankamen hadden ze problemen met de computer en onze kamer was ook nog niet klaar dus zijn we na een kop koffie naar het centrum gelopen om een ticket voor de Hop-on Hop-off bus te gaan kopen voor 2 dagen. Omdat ik te veel last heb van mijn hielspoor leek ons dit de beste oplossing om de stad toch voor een groot deel te kunnen bekijken. We hadden tickets voor de bus en de boot dus dat ging helemaal goed komen.
Één lijn had gelukkig ook een halte voor ons hotel, dus die hebben we meteen een stukje genomen om terug te gaan. Op onze hotelkamer aangekomen op de 24ste verdieping wachtte ons een magnifiek uitzicht over de stad en de haven, we konden zelfs de zee zien. De volgende ochtend daar weer opgestapt om naar het beginpunt van de lijnen te gaan om daar eerst de boot te nemen, het weer was goed, bewolkt met een zonnetje maar wel met een fris windje. We voeren langs verschillende haltes waar je ook weer kan uitstappen maar we hadden besloten de hele toer af te maken en dan met de buslijn die plekken die we nader wilde bekijken aan te doen. Na de boottoer waren we verkleumd dus eerst maar even een kop cappuccino en een smörrebröd (want dat moet je natuurlijk wel gegeten hebben als je hier bent) en hop op de volgende lijn. Deze lijn was de Mermaid lijn en die voerde ons weer langs Nyhavn waar we eruit gingen om hier even rond te kijken. De oudste huizen die hier te vinden zijn zijn meer dan 300 jaar oud. De oudste, op nummer 9, werd gebouwd in 1681. De haven werd in opdracht van koning Christiaan V gebouwd en heeft een tijd een slechte reputatie gehad vanwege de vele bars en cafés voor zeelieden met het bijbehorende vrouwelijke vermaak.
Dichter en sprookjesschrijver Hans Christian Andersen heeft in verschillende huizen aan Nyhavn gewoond.
Dit is echt enig om te zien, ze noemen het ook wel de langste bar want er zijn allemaal terrasjes aan elkaar verbonden met heathers en dekentjes zodat je behaaglijk zit. Daarna vervolgde we onze toer die ook langs de kleine zeemeermin kwam maar dit hadden we vanuit de boot al gefotografeerd dus hier gingen we er niet meer af. We zijn bijna de hele dag van bus op boot en weer op bus gegaan zodat we een goede indruk hebben gekregen hoe mooi Kopenhagen is en als je hier langer zou zijn kan je de stad ook per fiets verkennen, die hier ook heel veel zijn of lopend er is echt genoeg te zien en te beleven. Het Tivoli zijn we alleen voorbij gereden daar hadden we geen tijd en puf meer voor maar deze stad is zeker de moeite waard om nogmaals te bezoeken.
Groetjes Sjaak en Jolanda

• 27 Mei 2015 - 19:52

Pien Hanou:

Kopenhagen lijkt me ook leuk idd maar wél met een warrum zonnetje...Wanneer komen jullie weer terug?

• 27 Mei 2015 - 20:44

Sjaak & Jolanda Van Geest:

Hallo Pien,
    Morgen gaan we naar Bremen en dan vrijdag naar huis

• 27 Mei 2015 - 21:07

Buuf:

Even een berichtje namens mijn moeder....:
    '" Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Jolanda kan het zo leuk beschrijven. Ik zie het allemaal zo voor me. Wat zullen jullie genieten van al dat moois! Lieve groetjes van mij"

• 28 Mei 2015 - 08:04

Cees En Tineke:

Sjaak en Jolanda,
    Het laatste reageertje.Ik kan alleen zeggen Kopenhagen is ook nuttig bekeken.maar wel vermoeiend voor de hielspoor.boot in bus uit.En weer prachtige foto's.Nog een paar dagen en dan weer lekker in jullie eigen bed want.......dat zal denk ik heel lekker liggen.Maar het waren weken met vele zichten en belevenissen.Wij hebben heel erg genoten van de prachtige verslagen met zoveel inhoud.en ook op
    de manier waarop het geschreven is complimenten.Wij willen jullie bedanken voor alle mails en wensen
    jullie nog mooie dagen in Duitsland.En dan veilig naar huis.

Alvast een welkom thuis Loedertje zal blij zijn. en het weer wordt beter.
    Liefs en groetjes C+T/